Translate

zaterdag 12 mei 2018

Spitsuur? Nee, spitsjaar!



Als je gaat lezen: pas op, want dit keer wordt het een lang blogje! Want al zeg ik het zelf: ik ben zó goed bezig de laatste tijd! Zoals jullie weten ben ik druk  met de Grabbelmand. Ik bedenk alleen opeens dat ik daar helemaal geen plaatje van geschoten heb! En voor wie het niet weet: ik heb op 31 december een mand gevuld met werkstukken die ik toch echt dit jaar af wil gaan maken. Er zit van alles in, klein en groot, in verschillende stadia.
Kom, dan neem ik je even mee.....

1) Allereerst mijn Dear Jane; 


de grote foto stond al in een eerder blogje, dus ik volsta nu met een kleine foto.  In januari moest ik nog 16 blokjes en 13 punten maken, plus nog een hoekblok, en die heb ik eind maart afgemaakt. De top is klaar, en ik wil haar dit jaar (machinaal) gaan doorquilten.

2) Gertruds Coverlet 

Middenstuk was al lang geleden gemaakt en ook de rest was al genaaid, het moest alleen gekoppeld worden. De grote vraag was of het zou passen, want ik werkte volledig zonder patroon en ik stelde het koppelen maar uit. Begin april ging ik er echt voor zitten en nu is het een geheel. Top klaar, nu nog dubbelen en wederom machinaal quilten.

3) Het Lentequiltje

Het topje was lang geleden gemaakt. Het was zelfs in een overmoedige bui al gequilt en had alleen nog biezen en een tunnel nodig. Eindelijk op Koningsdag, 27 april helemaal afgemaakt! Kan dus definitief van de lijst en is uit de mand!

4) The Rosewood Cottage

Ach, waarom nou toch zo lang laten liggen? Het middenstuk, 4 log cabins en 2 randen zijn al jaren klaar. Vorige week de onderrand gemaakt (het hekje) en vandaag de applicaties gefestonneerd.

Nu nog de bovenrand, en dan kan het in elkaar en heb ik mooie blokken om het free motion quilten te kunnen oefenen. 't Zou fijn zijn als ik dat dit weekeinde kan doen! Het afmaken dan wel te verstaan!

En ja, het feitelijke afmaken gaat reuze vlot en is een werkje van niets, maar het bleef natuurlijk liggen omdat mijn smaak is veranderd. Ik ben enorm gaan houden van quilts met een antieke uitstraling, en deze is vooral fris en kleurig. Daarom ook geen angst om straks door te quilten; het is een hele leuke oefenquilt en mijn lieve kleindochter 't Roosje in de Knop wil hem maar wat graag op het logeerkamertje opgehangen zien!

5) Een miniquiltje Dear Jane

Ooit begonnen in groen en rood, tot ik bedacht dat ik blauw, roze, bruin en rood wilde. Opnieuw begonnen, en hiervan een klein quiltje gemaakt om het doorpitten te oefenen. Dat is dus voor de verandering een handprojectje. Nou heb ik net een super de luxe stoel gekocht met een linnen bekleding, dus als ik nu ga zetelen kan het met een fijn handwerkje bij de hand. Hier even een foto erbij van de fijne stoel.

Met stoffen leuning altijd een speldenkussen bij de hand!
In het poppenwiegje ernaast kruipt elke avond Rakker, één van de asielkatten die bij me in is getrokken. Elke avond tegen kwart over 9 kruipt Rakker erin en gaan zijn luikjes dicht! Zo schattig!
Het quiltmotief is getekend op soluvlies; dat zou ik nu niet meer doen maar ik was al begonnen met de steekjes en laat het nu maar zitten!

6) Een Feathered Star blok. 


Ooit gemaakt om er het middenstuk van Gertruds' Coverlet mee te beginnen, tot ik een andere ingeving kreeg. Geen malheur, want nu is het wederom een perfect blok om het FMQ te oefenen!
Het formaat is dat van een kussen, en zo maak ik hem ook af. Het is even blijven liggen, maar uiteindelijk doe ik er vrijwel altijd iets mee, en een leuk detail zit 'm in de geborduurde corners.
Vanmorgen onder de naaimachine gelegd om de bloemetjes te festonneren. Dat maak ik vandaag nog wel af, en dan strijken, dubbelen en oefenen maar! Is íe straks klaar, dan hang ik hem bij mooi weer in de tuin, samen met het Lentequiltje. dat wordt gezellig zitten!!

7) Een Quaker merklap in lieve kleuren


Eigenlijk een kerstsampler, maar een kniesoor die daar op let. Gemaakt om achter mijn bed een hele wand van merklappen te maken. Zover is het niet gekomen. Wel is het voor mij een dierbaar lapje, want ik begon er aan in januari 2013, en zat aan het ziekbed van mijn vader te borduren. Pap hoorde op 21 januari dat hij kanker had en stierf 3 weken later. Hij genoot van mij aan zijn bed met het lappie, en bleef zijn duim maar opsteken. Ik ga hem afmaken als quiltje, en de rand dan mooi machinaal doorquilten.

Zijn jullie er nog? Dan ga ik nog even door want de mand is nog niet leeg!

8) Het schattige beursje vanStacy Nash


Het kleine lapje was zo geborduurd. Echt een werkje van niets, al had ik liever iets andere kleurtjes gebruikt, maar dat kan altijd nog als ik even niets te doen heb (LOL). Het beugeltje ligt al jaren te wachten, en ik heb ze in soorten en maten. Op de foto de beugeltjes voordat ik ze opborg!
Op het moment van schrijven bedenk ik alleen dat ik niet weet waar ik ze heb liggen, maar dat kan niet ver zijn. Het aanzetten van het beugeltje is dan zo'n klusje dat ik uitstel omdat ik er tegenop zie, dat kleine priegelwerk! Nou zeg nou zelf, is toch te lief om te laten liggen?

9) Borduurtje Winter Welcome


Hoewel ik nog veel meer borduurtjes heb liggen waar ik ooit nog wat mee wil, is dit een gezellig winterhuisje. Lang geleden geborduurd, en nu past het eigenlijk pas bij mijn interieur, want ik heb de woonkamer gerestyled vorig jaar met een taupe wand, taupe/ grijze  stoelen en antiek blauwe lampenkappen. Van de winter kan deze als quiltje afgemaakt wel ergens aan de muur hangen zonder uit de toon te vallen. Kijken wat ik er langs zet, sterren misschien, maar dat bedenk ik nog wel als hij aan de beurt is. Deze winter hangt hij in elk geval!

10) Mini topje Blackbird Design


Dit blokje werd ooit door mij gemaakt om het machinaal quilten te oefenen. Echter, toen het erop aan kwam vond ik het blokje zo schattig dat ik het vervolgens niet durfde te quilten, want stel dat ik het blokje zou verpesten. Dat is de reden dat ik soms zo moe word van mezelf! ik kan nu kiezen of delen: of ik quilt hem volgens plan met de machine en maak er een mooie oefening van, of het blijft tot het einde der dagen onaf in de mand. Kortom: weer een heerlijk oefenproject!
Het plan was om er nog 3 te maken, zo leuk langs de trap naar boven. Of dat er ooit van komt weet ik niet.....

11) De Old en New uit een boek van Petra Prins
Ik vind hem zelf zo mooi geworden!

Bij haar kocht ik het middenstuk met vogel, en met mijn eigen stofjes werd het een leuke top. Echter, toen kwam er weer het koudwatervrees, want ik durfde het niet aan om het daadwerkelijk met de machine te quilten, en ja handquilten, daar had ik immers geen tijd voor! Zou je me onderhand de nek niet omdraaien? maar, je begrijpt het vast wel het komt nu goed van pas. Sterker nog: het is nu de ultieme oefenquilt voor die leuke filmpjes van Angela Walters! Blij dat ik een paar jaar gewacht heb!

12) The Lacequilt


Hekkensluiter is mijn Lacequilt. Hier is alleen een begin mee gemaakt, en het is/ was de bedoeling om er met behulp van FMQ echt iets bijzonder van te maken. Alleen was de tijd er nog niet rijp voor, of althans ik was nog niet rijp. Dat geeft helemaal niets! Ik ben immers lekker bezig en leer mezelf veel vaardigheden aan. Ik ga de komende tijd een rulerfoot kopen bij mijn machine, en vervolgens een verzameling aanleggen van al die handige linialen die je bij het quilten kunt gebruiken.
Het kant wat je ziet is geknipt uit gordijnvallen, ooit gekocht bij een Kringloopwinkel in Staphorst. Ik ben nu bezig met het kanten gedeelte extra vulling te geven, zodat het lekker flussy wordt.
Eerlijk gezegd vind ik het veelbelovend! En het leuke is: het is helemaal vanuit mezelf ontstaan. Geen patroon, geen voorbeeld, maar gewoon lekker zelf creatief aan de slag gaan.

Hoe is het gezegde ook alweer. Creatieve mensen hebben geen troep maar ideeën?
Ik ben ervan overtuigd dat de Grabbelmand leeg is aan het einde van het jaar. Ik weet ook zeker dat ik hem ook nog wel een keer kan vullen, want er ligt nog een top van de Passion Sampler, van de Antieke Quilt van Guute en nog veel meer moois. Gelukkig maar, want dan heb ik volgend jaar ook weer iets om van te vertellen! Ik vraag mezelf zelfs af of ik wel genoeg in de Grabbelmand heb gestopt, want sommige dingen zijn toch echt zo in een paar uurtjes gepiept. Nou ja, als de mand leeg komt kan ik hem altijd nog weer eerder vullen, want het werkt wel voor mij.
En voel ik mij gehinderd door al dat onafgemaakte werk? Niet in het minst, al voelt het wel fijn nu om er mee bezig te zijn. Af of niet af, het zijn mijn schatten. Och, ik maak vast wel een keertje weer een leuk borduurtje, en ik hou vast nog wel eens ergens wat blokken van over, maar uiteindelijk krijgt het allemaal een bestemming of een doel. En stiekem ben ik ook blij dat er dingen zijn blijven liggen, zodat ik nu perfect oefenmateriaal heb voor het quilten. Ik weet nu van mezelf dat ik op dat vlak echt stappen wil gaan zetten, dus het komt nu toch maar goed van pas! Mijn zusje zou zeggen: dingen lopen niet voor niets zoals ze gaan.

En ben ik nu alleen maar bezig met de Grabbelmand? Nee joh, stel je voor! Ik werk ook nog aan de Antique Wedding Sampler van Di Ford Hall, en eigenlijk wil ik die eind van het jaar ook af hebben. Die maak ik quilt as you go, dus binnenkort met het quilten maar een begin maken. Over deze quilt in een later blogje meer! En ik zit in de startblokken om nogmaals een Sjaantje te maken, want ik mis die blokjes echt. Dat is ook nog een verhaal op zich.

En dan is er natuurlijk mijn huiswerk nog, van ons groepje op FB Machinaal Doorquilten. Ik moet dit weekeinde Maxima nog quilten. Kijk, is ze niet mooi met haar haar in een wrong en die koninklijke hoed?
Ze zit al getekend op de stof, dus gauw een sandwich maken en gaan.
Daar zal ik de volgende keer van vertellen!

Tot slot nog even een feitje vermelden waar ik trots op ben. Sinds de tweede week van februari 2016 ben ik niet meer iets nieuws gestart. Goed, privé gebeurde er het nodige waardoor ik er ook geen zin in had, maar we zijn wel 27 maanden verder! Maar nu is de tijd gekomen dat ik ook ruimte maak voor iets nieuws.
Wat precies daar zit ik nog op te broeden, maar ik heb eigenlijk wel zin in iets unieks. Iets waarvoor ik wat meer moeite moet doen, en wat ik niet overal al tegen kom.
Gertrud's Coverlet kwam immers ook uit mijn eigen koker, en dat vond ik best wel heel leuk om te doen.Wel heb ik daarvoor de hexagonster uit een boek van Di Ford gebruikt. De rest kwam erbij vanuit mijn eigen stofvoorraad. Het geeft zoveel meer voldoening!

Oh, nou wordt het toch weer even spannend, want ik heb de ontbrekende plaatjes nog even geschoten, want ik had nu de camera voor het grijpen nu die een vaste plaats heeft gekregen. Ook de batterij was opgeladen, want ook dat heeft nu een vaste plek. Nu is de enige vraag :waar is dat verrekte snoerke? Zodra ik hem heb krijgt die ook een vaste plaats! Goed bezig, niet!

Nu eerst nog even grabbelen! En Mar, als je dan toch gaat grabbelen, grabbel dan ook wat in de tuin en het aanrecht!

Groet, en een heel fijn weekend,

Mar







18 opmerkingen:

Trijntje zei

Je bent goed bezig met afwerken en dat is een goed idee om het bij elkaar te leggen zodat je het zo kunt pakken en afwerken.
Succes met je nieuwe quilt en met Maxima.
Denk niet dat ik nog tijd heb dit weekend en week maar dat geeft niet. Zal ook mijn Wedding Sampler van Di Ford tevoorschijn halen -vond toen ineens de stofjes niet meer mijn smaak.
Goed weekend
groetjes, Trijntje Huppel

Ineke zei

Ik heb met bewondering jou heerlijke blog gelezen, wat heb jij veel in je grabbelmand wat er allemaal geweldig uitziet. En ook al zoveel af, meid, waar haal je de tijd vandaan? En allemaal zo mooi, dat ik mij gewoon schaam dat ik alleen maar dat kleine wandkleedje af heb die ik net op Facebook heb geplaatst. Trouwens, ik zit een beetje in een hexagon-dip en waarom? Omdat ik alles wil maken van restjes, maar geen goeie combinatie van lapjes kan vinden. Dus heb ik de "winterse hexjes"maar even opzij gelegd, quiltje van Lori Smits patroon afgemaakt en nu maar de hexagon-randen van de Bride and Bloom ga afmaken.
Krijg ook weer zin in borduren, dus heb een leuk pakketje in het mandje van borduren opgezocht en dat ligt ook hier naast mij.
Succes Mar en ik wens je een fijn weekend

quiltsathome zei

Wat heb je een leuk blogverhaal geschreven ! Ik vind het inspirerend en het zet mij ook aan het werk !
Soms kan ik zo tutten en stel beslissingen steeds uit. Maar ik heb ook gemerkt dat hoe meer je iets uitstelt, je er ook steeds meer tegenop gaat zien. Zo ging het met mijn kompasblokken ook .... ik dacht dat ik het misschien niet goed zou krijgen met de rode achtergrondstof en stelde het maar steeds uit. Vorige week ben ik er schoorvoetend aan begonnen. Ik kan nu alleen maar zeggen dat ik er eerder aan had moeten beginnen ! Het valt me heel erg mee !
Enfin, gewoon Beginnen en Doen !

Jeanny zei

Een heel verhaal heb je geschreven!
De quakerlap is echt heel dierbaar, ik ken en heb zo’n zelfde verhalen bij mijn borduursels.
Het beursje heb ik kort geleden ook gemaakt en het is toch een fluitje van een cent om het beugeltje te bevestigen, zeker voor een quiltster. Succes ermee!

Wilma Kuin zei

Wat een prachtig verhaal! Jij bent zo wel erg goed bezig en zie de ene na de andere mooie quilttop langs komen.
Ik moet ook maar eens beter bezig gaan ... ben wel met mijn dear jane bezig!

Janine zei

Mooie dingen allemaal hoor. En wat zal het een voldoening geven als straks alles klaar is. Prachtig!

Heleni zei

Tsjongejonge je bent niet te stuiten Mar, ongelooflijk wat er allemaal uit je grabbelmand komt. Echt fantastische werken hoor.
Wat heerlijk dat je er weer zin in hebt. Ik heb genoten van je verhaal.
Heel fijn weekend

quiltingmieke zei

Piep
Super, wat een leuk blog, vol inspiratie, en tegen dit tempo zal jouw mandje snel weer gevuld moeten worden
Veel quiltplezier en ik kijk vast uit naar de volgende foto’s vd ufo’s
Knuf

Freubelsien zei

Lieve Mar....in een woord geweldig ik heb zo genoten van jou blog.je quilts
Ook je borduur werkjes..
Je bent een toppertje .

Betsy's Quilt Blog zei

Wat een gezellig blog! Het werkt inspirerend om zelf ook van alles af te maken. Ik werk nu officieel aan 2 quilts, en de rest daar praat ik niet over;)
Goed dat jij het zo aanpakt, en hoewel heel verschillend, elk werk(je) is in zijn soort mooi en origineel! Ik ga het volgen....

Anoniem zei

Een gezellig blog en o zo herkenbaar. Volgens mij hoort dat bij quilten, beginnen en niet afmaken omdat je iets anders maken ook leuk is en zo heb je ineens een grabbelmand vol.
Je bent goed bezig nu en wat een energie heb je.

Mrs. Sutherland zei

Ach, dan gewoon wat stofjes erbij die je wel mooi vindt en dan is het weer aangepast aan je smaak van nu toch! Succes~

Mrs. Sutherland zei

Jij je schamen? Ben je nou helemaal mal, je hebt een prachtige appliqué-quilt laten zien! Daar heb ík bewondering voor. Jij maakt het tenminste ook af. Ik maak iets, en dan blijft de afronding soms jaren liggen. Ik probeer nu juist mijn leven te beteren. Blijf dus wel met van alles tegelijk bezig, maar nu wel op weg richting finish. Jij kunt ook genoeg afwisselen lees ik wel. Geniet ervan!

Mrs. Sutherland zei

Wat je schrijft is een beetje de essentie van onze fijne hobby: we naaien, inspireren, motiveren en porren elkaar als het zo uitkomt. En het is nog gezellig ook. Jouw kompassen worden zo mooi, met het mooie cheddar zo nu en dan. Om te smullen!

Mrs. Sutherland zei

Ja, maar ik heb het virus net weer opgelopen want er was sinds maart 2016 niet zo heel veel gehandwerkt om begrijpelijke reden. Ik ben nu gewoon weer verliefd op al die leuke werkjes!

'Quilt@Home door Joos & Jet zei

Wat een heerlijke mand en wat een ontzettende drive. Ik heb echt bewondering voor je hoe je alles weer oppakt en ook ons collega bloggers aanspoort x dank je wel

Mrs. Sutherland zei

Dank je wel lieve Jet. Nu er zoveel rumoer is omtrent FB en er zelfs mensen af zijn gegaan moet je gewoon zorgen voor een alternatief kanaal, en bloggen is ook gewoon te leuk. Het schrijven, maar ook het rondje maken rond de blogs. Je gaat ook weer de mens zien achter de foto's.! De wereld is veel te veel gericht op onze eigen ik!

wilma oud zei

OMG wat een lang en goed verhaal. Wat ben je met veel prachtige dingen bezig en ook aan het doorzetten om je doel eind van het jaar te bereiken. Ik heb bewondering voor je. Groetjes Wilma