Translate

maandag 27 januari 2020

Eenvoudig needleturnen en meer....

Het weekeinde ben ik met kleindochter en haar vriendinnetje aan het bollen bakken geweest, nl. overheerlijke kwarkbollen. Ze waren heerlijk! Hier het recept:

- 500 gram kwark (ik had naturel, maar het kan ook met een smaakje)
- 500 gram bloem (ik verving de helft door amandelmeel)
- 4 eieren
- 2 eetlepels kokosolie
- 250 gram gewelde rozijnen
- 4-6 appels in stukjes (je kunt ze ook grof raspen en meer mag gerust)
- snufje zout
- 3 zakjes vanillesuiker
- 2 zakjes bakpoeder
- 2 flinke theelepels kaneel
- 1 theelepel gemalen kardemom

Ingrediënten met elkaar mengen in een grote kom, olie verwarmen tot ca. 170-180 graden, en dan met een ijsschep bolletjes deeg in het vet laten vallen. Ze draaien al vanzelf en zijn na een paar minuten al gaar. Dat even controleren, en dan uit laten lekken op keukenpapier.
Niet vet en met een heerlijke, ietwat krokante buitenlaag. Poedersuiker erop en smullen maar.
Je kunt ze overigens ook in de oven of airfryer klaar maken, dan moeten ze natuurlijk langer! Ze blijven dan wel een heel stuk bleker en zien er niet uit als een oliebol.
Je kunt ze zelfs in een muffinvorm doen. Gewoon even controleren of het gaar is na zo'n 20-25 minuten op 180 graden! En met de smaken kun je helemaal eindeloos variëren, google maar eens op kwarkbollen!
En o ja, en je kunt natuurlijk ook de helft van de ingrediënten nemen voor een kleinere portie! Of na het bakken de helft invriezen voor later.

Gisteren schreef ik al dat ik met 3 projecten bezig ben maar ik kon het snoerke weer eens niet vinden, maar vanochtend viel er opeens mijn oog op dus kon ik weer uploaden. Dus nu alsnog even wat foto's:


De vogeltjes zijn vrolijk en bont en redelijk groot: per blok zo'n 20 centimeter. Ik moet er nu nog 12, tenzij ik besluit dat de quilt toch groter moet worden, maar oorspronkelijk is de quilt 60,5 x 70 inch.
Ook wel eens fijn om niet zo'n joekel van een quilt te maken!

Dan de Home Sweet Home, ook een leukerd om te maken:

Dit is blok 1, 14 Sunflower Lane, en het was een leuk blok om te maken. Inmiddels schiet ik ook al aardig op met blok 2, maar de guirlande om het huis was wel even een uitdaging. Ik had de stof keurig schuin gesneden, vervolgens biaisband gemaakt, maar wat ik ook probeerde: die mooie loopings kreeg ik er niet op klein formaat mee gemaakt.

Zou ik dan gewoon een koord nemen wat ik in elke gewenste vorm kon vormen, of met heel veel delen werken? Ik kwam er niet uit en het bleef dus maar liggen. Ondertussen was ik ook begonnen met het serieuze applicatiewerk, want ik was begonnen met de Denver Quilt oftewel Amy's Legacy zoals die bij mij heet. Dat is een quilt naar antieke patroon die alleen maar uit applicatie bestaat, en daar ben ik niet eens zo goed in voor mijn gevoel. In het middenstuk worden 36 rozetten verwerkt en ik besloot die rozetten op te bouwen uit 1 stuk in plaats van elk uit 4 "druppels". 
Ik stoeide er even mee en ontdekte een manier die voor mij heel goed werkt. 
Diezelfde manier heb ik toen maar gebruikt voor de guirlande, en ja hoor, dat werkt voor mij!
Kijk maar even mee: 


Hoe werkt het: ik neem het patroon over op luierinleg. In dit geval was dat makkelijk, want het patroon staat op ware grootte ergens in het boek.Vervolgens leg ik het omgekeerd op de achterkant van de stof. Het was handig dat het uit 3 delen bestond, die gemakkelijk op de luierinleg paste.
Vervolgens naaide ik met kleine steekjes de contouren van het te appliceren deel. Uitknippen met naad, inknippen waar nodig, op de plaats spelden en needle turnen waarbij je het stiksel net onder naait. Als je een matchende kleur hebt kun je er ook voor kiezen het stiksel nog net wel zichtbaar te laten, want dat geeft ook nog wat diepte aan je werk. Een kind kan de was doen, want appliceren is zo echt een appeltje-eitje klus! Ik wil niet meer anders, hoef geen vliesofix meer te gebruiken want ik draai mijn hand niet meer om voor needleturn appliqué!
Die strakke tulpjes heb ik op dezelfde manier gemaakt!

Dan nu het klapstuk: Mijn Amy's Legacy oftewel de Denver Quilt:

Elke vrijdag is het feest, want dan werken vriendin Joke en ik aan deze beauty. Ze is er om 10 uur, en om de beurten verzorgen we de lunch, die altijd koolhydraatarm is. Ik ben dan proefkonijn want ik krijg steeds weer een nieuw recept voorgeschoteld, en de schat zorgt er vrijwel altijd voor dat ik 's avonds niet meer hoef te koken, want dat blijft hier nog wel eens de bottelnek, want voor jezelf alleen koken is gewoon niet leuk! Joke snapt dat, dus vrijdags heb ik vaak een makkie. Komende vrijdag is het weer mijn beurt, dus ik moet weer even wat verzinnen!
Goed, Ann's Legacy dus. Mijn nieuwe manier van werken werkt heel snel, want we zijn tegelijk begonnen en Joke begint nu net aan de rand van 36 bruine rozetten terwijl ik met de vogels en de takken bezig ben. Ik heb alles al voorbereid liggen en hoef het alleen nog maar op de stof te zetten. Daarna nog 4 grote vogels voorbereiden en needle turnen, en dan mag ik aan het eerste van nog 13 delen beginnen!

Ik heb nog wel meer werkjes liggen, maar heb besloten het eerst maar even bij deze drie te houden en elke maand iets af te maken, en de afmaker van januari laat ik in een volgend logje zien. Ik was nu vergeten om het op de foto te zetten, dus dat kan de volgende keer.

Fijne maandag en zwaai, Mar








5 opmerkingen:

Quiltlia zei

Wat een mooie projecten ben je aan het maken n wat een goed idee om het bloggen weer op te pakken,het is eigenlijk veel leuker dan het Facebook gebeuren.Ik ben ook van plan weer wat meer te bloggen.Groetjes Lia

Annelies zei

Leuk weer bij je te lezen en je quilts in wording te volgen.

Anoniem zei

Mooie projecten weer. Leuk dat jullie dat samen doen en slim dat jullie dan elke week om en om iets koken.
Voor jezelf koken is saai en het gevaar hierin is dat je dan niet meer gaat koken en gewoon wat vaker brood gaat eten of kant en klare maaltijden gaat kopen.
De laatste foto ziet er trouwens schitterend uit, wat veel werk maar het is prachtig als hij af is.

Ineke zei

Wat leuk Mar, zoals je het hebt uitgelegd om te appliceren, is wel erg handig! En de vogeltjes-quilt wordt vast een beauty. Wat leuk om samen met een vriendin aan 1 project te werken. Gaat het goed met je werk?

Anoniem zei

Leuk dat je weer blogt! Ik heb die Ddenver ook no gg liggen...ach wat niet? Groetjes,Marianna