Translate

vrijdag 17 augustus 2018

Uit de comfortzone!

Normaal patch ik alles met de hand. Dat vind ik fijn, is overzichtelijk en ik hoef niet veel voor te bereiden, hooguit een paar blokken. Een tijdje geleden bestelde ik al het patroon met de gepatchte vogeltjes, waar ik overigens nog niet mee begonnen ben. Ik zou al wel begonnen zijn als het gewoon een patroontje was geweest van malletjes, want het lijkt me heerlijk zo een paar vogeltjes per week te kunnen maken, en met 30 vogels is de quilt ook nog eens een keer klaar. Nu moet ik eerst zelf het patroon uittekenen, en dat is op zich geen probleem, maar het is even oppassen bij de maatvoering. Het is er dus nog niet van gekomen.

De foto laat ook prachtig quiltwerk zien, en mede daardoor viel ik voor het patroon. Dat wil ik ook kunnen!

Diezelfde avond bestelde ik ook het patroon van de Jubilee quilt, want de patroontjes waren niet duur, en ik hou van de uitstraling. Ik quilt al jaren, maar wat af is geef ik meestal weg, dus in dit huis vind je geen stapel quilts. Ik vind dat het tijd wordt dat er bij mij ook stapels quilts gaan ontstaan, en ja, er liggen 4 quilts klaar om gequilt te worden, en daarvan zijn er 3 voor mezelf. Ik ga het wel leren!
Jullie weten ook dat ik me graag de kunst van het machinaal quilten wil aanleren. Er is dus ook wel een behoefte aan oefenquilts, en om daar nou gelijk de Antieke van Guute voor te pakken vind ik een beetje griezelig.


Ja, dus gauw een andere maken, maar met de hand is gauw niet zo vlug. Het genoemde Jubilee patroon wordt machinaal gepatched, en dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan! En zo besluit ik opeens van de week om me dit weekeinde bezig te houden met het maken van 20 blokken, en wel zoals de dame het patroon heeft beschreven. Ik vind het spannend!
Vanmorgen tijdens de bee bij mij thuis zelf lekker aan het snijden gegaan, en de eerste 8 blokken liggen in onderdelen klaar. Straks de overige 12 snijden, en de stof voor de sashings.

Het snijden is nog wel even een dingetje, want dat moet heel precies gebeuren, want straks worden de stoffen op elkaar gelegd en met het patchworkvoetje op 0,25 inch gestikt. Vaak moet er een diagonaal dwars over worden gezet, en daar vandaan aan beide kanten een naad van 0,25 inch. Dat is de reden dat ik normaal afhaak bij dit soort patronen! Nu blijf ik echter stoer en ga het gewoon proberen. Mijn lijst met quilts die ik wil maken is best wel heel lang, en als ik er wat machinaal kan maken dan scheelt dat al een hoop. Ik ben immers nu een werkende vrouw, en mijn vrije tijd is wat schaarser.
Dus wel zaak die goed in te vullen!

En zo snij ik dus vandaag dat het een lieve lust is. Of ik vandaag al achter de naaimachine kom weet ik niet, maar anders morgen. Ik ben zo benieuwd wat ik nou zo in een weekeinde kan doen! Kinderen zijn met vakantie, beste vriendin is met haar kroost ook net vertrokken, dus dit is mijn kans! Geen lange telefoontjes, onverwachte koffievisite of verleidingen tot een Ikea-bezoek of iets anders. Dit is mijn weekeinde!
De tijdens mijn laatste vlaag van opruimwoede naar boven verbannen naaimachine haal ik straks weer naar beneden, en dan gaan we lekker los.
Nou, ik ga gauw verder, maar ik laat hier gauw het vervolg zien!

Zwaai, Mar

13 opmerkingen:

Ineke zei

Dat gaat je vast lukken, wens je heel veel succes en natuurlijk ook moed. Het valt echt mee hoor, met de naaimachine patchen.
Fijn weekend

Jeanny zei

Heel veel succes Mar!

Guusje, zei

Wat een mooie quilt is degene met de vogeltjes. Het quiltwerk vind ik indrukwekkend. Ik vind het knap als je dit kunt de twede quilt is een dotje. Het gaat je lukken deze te maken. Ben erg benieuwd hoe het er straks uitziet. Veel succes en plezier met het maken hiervan.

Heleni zei

Wat een heerlijke opsomming van werkzaamheden die je wilt gaan aanpakken Mar. Als er één gemotiveerd is ben jij het wel, geweldig.
Ik ben zeer benieuwd hoe je het gaat ervaren met de machine.
Veel succes en vooral veel plezier. Zet 'm op, je kunt 't����

Annelies zei

Geniet van je vrije tijd. Veel succes !!

quiltsathome zei

Wat een leuke plannen allemaal ! Het gaat vast goed komen met dat machinaal patchen. Zelf wil ik dat in de verre toekomst ook weer een keer gaan doen, maar voor nu moet ik eerst het een en ander nog met de hand afmaken.
Jij veel plezier gewenst, groetjes, Patricia

Wilma Kuin zei

Volgens mij gaat dat bij jou helemaal goed Komen! Best slim om soms wat tempo te kunnen maken... ga mij er ook maar eens opstorten..

miekequilt zei

Wat een mooie quilt met die vogeltjes. Ik ben benieuwd wat je ons binnenkort kunt laten zien. Leuk dat je op de naaimachine bezig bent. Is toch leuk om een quilt snel af te kunnen maken?
Ben je al begonnen in Amsterdam ?

Annemiek zei

Heerlijk zo een eigen weekend lekker veel quilten. Heb ik laatst ook gedaan dan kun je meters maken en soms heb je gewoon even alle aandacht bij een onderrwerp nodig. Succes

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Ha ha Mar, het is nu zaterdagochtend. Is het gelukt tot nu toe om tijd te claimen voor jezelf.
Succes hoor, het komt helemaal goed met het patchen met de machine. ben heel benieuwd
groetjes
Wietske

Anoniem zei

Dat gaat vast lukken. Het snijden is zeker een precieswerkje, succes daarmee. De quilt met de vogeltje en ook het doorquilten is prachtig.
Quilten met de naaimachine is ook mijn doel, daarom heb ik me ook aangemeld bij je andere blog. Kan ik mee lezen en meedoen. Spannend. Succes met alles.
Ben je nu helemaal klaar met opruimen?
Gr., Renske

Ageeth Dorsman zei

Ik ben echt zo benieuwd hoe dit je gaat bevallen, want ik doe dus ook alles met de hand, maar zou - net als jij dus - wel een grotere produktie willen doen. Het door jou uitgezochte patroon is wel erg mooi! Ik kijk uit naar je volgende blogpost. Heel veel succes gewenst en groetjes van Ageeth.

My name is Riet zei

Het is nu al Woensdag en ik ben zo benieuwd of je alles heb kunnen doen wat gepland was. Mooi die vogeltjes quilt. Succes met alles