Translate

woensdag 24 juli 2024

#HeelHollandPronkt

 


 

 Weten jullie nog dat ik op 3 april zei dat ik een pronkrol wilde maken? Ik had mijn filet doorstop werkje mee naar de Ledendag van MerkWaardig in april, en iemand zei "Pronk dan via Facebook, dan doe ik gezellig met je mee!" Een groepje aangemaakt, en nu zijn we inmiddels een enorme groep met 670 leden. Dat aantal groeit elke dag weer opnieuw. Op verzoek van verschillende leden helpen we de leden door het geven van een maandelijks thema, waarmee dan geborduurd kan worden. De eerste opdracht is "Borduur je initiaal, en 15 augustus komt het tweede thema.

Persoonlijk vind ik het een enorme gezellige, actieve groep, die MerkWaardige Pronkers. Iedereen kan lid worden, leden en niet leden. En wat een werken worden er getoond, echt smullen!

En wat is er sindsdien veel gebeurd! Ik stuitte op het boek over de geschiedenis van de pronkrol, en probeerde het te kopen. Nergens leek het te koop. Na veel omzwervingen kwam ik de schrijvers op het spoor, en lukte het me exemplaren van het boek te kopen. Ik haalde ze zelf op, en maakte kennis met het schrijversechtpaar. Samen deden ze onderzoek, zij verdiepte zich in de geschiedenis en hij redigeerde de teksten en maakte de foto's. Er is een warme vriendschap ontstaan, en na weer een bezoek aan hen komt er steevast een appje "Ben je veilig thuisgekomen?"




Het tweetal schreef nog 2 prachtige boeken: "Uit Kiep tot bazaar" en "Zwarte merklappen uit het Oldambt  1800-1880. De 3 boeken zijn via mij te bestellen. 

Maar er gebeurde meer. De vereniging kreeg een prachtige antieke merklap geschonken, gemaakt voor een studie op één van de Nederlandse vakopleidingen van die tijd. Als aanstichter van #HeelHollandPronkt" ben ik degene die hem mag bewaren, en ik mag hem gebruiken voor PR en educatie. Hoe leuk is dat!

Het toeval wilde dat Museum  Erve Hellendoorn dit jaar ook haar pronkrol voor het voetlicht bracht, en daaromheen een aantal leuke, korte workshops geeft met als thema Borduren uit de Pronkrol. Contact werd gelegd, met een vriendin volgde ik één van de gezellige workshops, en dankzij meer publiciteit hebben zij de workshops nu in no time vol. 

Ondertussen pronk ik zelf lekker door, al ligt het tempo niet zo hoog door het vele regelen. Want ja, mijn filet doorstopje werd zo mooi, en iedereen vroeg waar de netstof verkrijgbaar was. Heel Nederland afgezocht, maar niet te vinden. Nou ben ik niet voor 1 gat te vinden, dus ik ben internationaal gaan zoeken. Uiteindelijk vond ik de stof, en ik heb vele meters naar mezelf laten sturen, zodat ik iedereen blij kon maken. De verzendkosten zijn hoog en voor de doorgaans kleine bestellingen wordt het veel te duur en onaantrekkelijk, maar collectief besteld is het voor iedereen binnen handbereik. Ik ben heel erg benieuwd wat voor een moois straks te zien zal zijn. Ik heb nog wat stukjes over, en verwacht binnenkort nog een bestelling te plaatsen, want de techniek is zo fijn om te doen! Er gaan overigens 4 hokjes in een cm!


Al met al vaart onze vereniging er wel bij. Ons ledenaantal groeit, er komen jongere mensen bij, en we verbreden en verdiepen. De sfeer is  enorm gezellig, en ik voel me als een vis in het water. Er komen ook zulke leuke dingen op mijn pad! Zo mag ik vrijdag  alle werkstukken ophalen van een oude handwerkjuffrouw, geboren in 1881. Allerlei technieken uit de pronkrol, maar dan als losse lapjes. Heel haar leven was de dame in kwestie handwerkjuffrouw, en ze stierf in 1981, op 100 jarige leeftijd. Deze collectie wordt geschonken, en ik mag dat fraais in ontvangst nemen. Lucky me!

Genoeg nu, ik ga borduren want het is vandaag P-dag. Pronken of peperen, that's the question!



5 opmerkingen:

Ineke zei

Wat een leuk blog verhaal, ook fijn dat er zo'n animo ervoor is. Heel Holland pronkt🌸🥰

Mrs. Sutherland zei

Ja heerlijk dat men zo enthousiast is! Met elkaar kunnen we de wereld allemaal een stukje mooier maken!

Gea zei

Begin dit jaar na een jaartje ervaring vrij borduren en enkele maanden kruissteek lid geworden van MerkWaardig ik dacht; wie weet wat het mij brengt en het in leven houden van oude en culturele tradities kan nooit kwaad. Wist ik veel in wat voor wereld ik stapte... Ik werd uit nieuwsgierigheid en leergierigheid als 1 van de eerste 10 van lid van Mar haar facebook site en onlangs ben ik met nog 2 dames haar gaan assisteren want zo veel anthousiaste mensen brengen ook leergierige vragen met zich mee. Om dat alleen te doen... Mar wil ook tijd om zelf haar werkstukken te maken en er over kunnen sparren!
Wat een verrijking is er in zo'n korte tijd in mijn leven gekomen.

Anoniem zei

Ik zou graag het boek Zwarte merklappen uit het Oldambt bij u bestellen, maar hoe doe ik dat?

Mrs. Sutherland zei

Stuurt u me maar even een mailtje via mar86ed@outlook.com