Translate

zondag 15 juli 2018

Koffertjesvraag

Kennen jullie dat programma met die koffertjes en Linda de Mol? Daar worden altijd van die leuke kennisvragen gesteld, zo van hoeveel uren slaap je in een mensenleven?


Nou Linda, voor het nieuwe seizoen weet ik er nog wel één:

Hoeveel uur is een mens in zijn leven bezig met het zoeken naar spullen die kwijt lijken te zijn? Hebben jullie enig idee? Nou, ik ook niet, maar ik weet één ding wel: TE VEEL!
Ik moet naar teveel dingen zoeken, en vaak ook te lang. Ik ben redelijk slordig, maar zolang ik niet te rigoureus opruim weet ik feilloos alles te vinden. Maar, redelijk slordig van aard heb ik soms van die opruimmomenten. Dáár gaat het nou net fout!

Zo ruimde ik vroeg in het voorjaar op, liet zelfs een echte container komen en ging heel voortvarend te werk.
De Grabbelmand werd gevuld met de klussen voor dit jaar, en dat stapeltje boeken met quilts die ik toch echt wil maken werd zorgvuldig weg geborgen, want ik wilde me niet van de wijs laten brengen. Op een zwakke dag had ik toch echt een onbedwingbare lust tot die ene quilt, dus boek weer op tafel en eerst maar eens even nadenken over stoffen, kleuren en werkwijze.

Het bleef die avond bij nadenken, en de volgende dag sprak ik mezelf vermanend toe. Grabbelmand leeg maken, quilts machinaal quilten, dus weg met dat gevaarlijke, verleidelijke boek. Dát zijn voor mij de momenten waarop het mis gaat! Ik ruim dan op, leg het ver uit zicht en vergeet dan welke moeilijke plek ik er voor bedacht heb. Het mag dan nl. niet in de dagelijkse loop liggen, anders ga ik geheid weer overstag. Twee boeken, beiden van Blackbird Design werden op deze manier veilig opgeborgen.

Vrijdagmiddag op FB viel de naam van de quilt weer, en er bleken er meer te zijn die alsnog toch wel graag de quilt willen maken. Ja, dan is 1 en 1 twee, en 's avonds was er ook al een groep voor ingericht. Dat is dan toch een teken van bovenhand dat de tijd rijp is voor toch een nieuw project!
Jullie weten dat ik vanaf augustus in een drukke, leuke baan stap en ik zie romantische taferelen voor mijn ogen dat ik na een dag hard werken en kilometers maken thuis kom, snel een makkelijke doch verantwoorde eigen bereide  maaltijd maak om vervolgens ter ontspanning heerlijk wat steekjes te doen aan die al zo lang felbegeerde quilt.

Dus op naar boven, het boek pakken en beginnen dan maar. Ik vergoelijk het nog bij mezelf door te zeggen dat een nieuwe baan een nieuw project verdiend om het te vieren, en alle stoffen zijn al in huis. Ik heb zelfs besloten dat ik eens andere kleuren pak en een andere sfeer, en omdat ik de quilt associeer met de heerlijke herfstavonden wordt mijn versie natuurlijk een versie in herfstkleuren.
Top! Nog nooit zo snel besloten!
Boven gekomen ligt het boek niet waar ik het verwacht, dus ik zoek in de kronkels in mijn hoofd. Waar dacht ik een veilige plek te vinden? Had ik toen niet...... Nee, daar ligt het niet. O, wacht eens even, ik heb toen.. dus.....Nee ook niet. Kortom: ik zoek maar kom niet verder.

Ik vind prachtige andere boeken, ook van de dames, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil die huisjes in die mooi genaamde lanen. Huppeldepuplane, en zie in gedachten al die late roos in de tuin. Ik word zelfs al een beetje boos op mezelf, want waarom ben ik niet gewoon georganiseerd en kan ik me niet aan de agenda houden. Het lukt me normaal op alle vlakken, waarom dan niet op hobby-gebied?
Voer voor psychologen, mopper ik om mezelf.

De zaterdag, normaal een dag bij uitstek om het zoeken voort te zetten zat deze dame super gefrustreerd met een volle agenda, dus de jacht op het boek kon niet geopend worden. Bij het naar bed gaan dacht ik het even te weten, maar nadat ik met heel veel moeite de laden van de kast open had gekregen bleken toch alle laden leeg en het boek niet gauw verstopt [ antieke ladenkast zonder handgrepen en zonder sleutels].
Zondagmorgen; en het verrekte boek i het eerste waar ik aan denk bij het wakker worden; Waar, oh waar kan het boek nou toch zijn?
Ik ga de zolder op, zoek alle tassen met nog op te ruimen spullen na, maar geen boek. Dan de voorzolder, maar nee, geen spoor van het boek.
Kleindochter is inmiddels binnen gekomen en helpt maar wat graag, want ze is gek op alle schatten die ik verzameld heb in de loop der jaren. Ik hoor haar zuchten van verrukking,  want regelmatig klinkt het"oh, oma, dit is echt te schattig" en dan kijk ik toch voor de zekerheid nog even op plank met handwerkboeken. En wat zie ik, helemaal achteraan:
Juist, het felbegeerde boek!

14 Sunflower Lane, ik ben onderweg!




16 opmerkingen:

Wilma Kuin zei

Wat een geweldig verhaal!! En zo herkenbaar alleen ben ik wel een chaoot eerste klas...
Het boek ligt hier en ooit aan beginnen en kwam toen met het idee om met andere stoffen te maken. Of zal ik toch verder gaan? Inmiddels ligt de zomerse sterren al jaren op mijn bed...

Wilma Kuin zei

Niet beginnen maar begonnen... ;-)

Ineke zei

Oh oh, ik ben nog aan het bijkomen van het lachen, wat kun jij het mooi vertellen!!! Maar gelukkig heb je het boek gevonden en kan je aan de quilt beginnen. Heel veel plezier met het maken van deze quilt.
Fijne dag, liefs, Ineke

Jeanny zei

Heerlijk verhaal Mar!!!
Veel plezier met het maken.
Lieve groet, Jeanny.

betty prins zei

Ik heb mijn boek voir alle zekerheid maar even vooraan de rij gezet..mijn plan was om de huizen van ons franse dorp te maken, ik heb zelfs al (toen..lang geleden) de tekeningen ervoor gemaakt..Alles ligt dus klaar...maar nu de tijd vinden..

Judith zei

Oh ja HERKENBAAR! En natuurlijk altijd op de plek waar je al gekeken had. Inderdaad een super leuke quilt, ik heb het boek ook...... ergens............. ARGH!!!!

Annelies zei

Geweldig en het klinkt voir mij niet vreemd hoor. We hebben te veel mooie spullen en te grote huizen, dus ...Maar wat een mooi boek! De moeite van het zoeken wel waard! Ik ga googelen! Veel succes gewenst.

Karen Baking Soda zei

Ik heb het boek niet.... en dat is maar goed ook! Ooit wil ik een huizenquilt maken en deze is wel erg smakelijk... volgens mij ken ik iemand die jet boek heeft... mompelmompel...

Anoniem zei

wanneer ga je aan deze 'legendarische ' quilt beginnen ? Dan ga ik met je mee en begin ook aan deze want ik was het al jaren geleden van plan , please let's start !!heel veel groetjes van Margot

Betsy's Quilt Blog zei

Wat een grappige zoeksoap! Gelukkig kun je verder! Benieuwd of het je lukt na werktijd aan de slag te gaan. Ik neem het mij vaak voor, maar ben 's avonds dan zo moe dat er niets uit mijn handen komt. Maar misschien is het gewoon een kwestie van doen.
Wel erg leuk om een quilt samen met anderen te maken en 'samen op' te werken. Veel succes! Ik ga het volgen.

Annelies zei

Ik denk dat menig quilter zich hierin herkent. Veel succes !!

Freubelsien zei

Hahaha, meid wat en kostelijk verhaal.
En zo herkenbaar voor mij zelf.
Pst niet verder vertellen hoor.
Maar ik ook eerder starten met de huisjes quilt. ��

Guusje, zei

Wat een heerlijk verhaal en zo herkenbaar. Ik ben altijd wel van het opruimen en georganiseerd leven maar ook dan stop ik het zo wrg dat ik het niet kan vinden en maar zoek en zoek en dan ineens. Voila. Ik wilde hem ook ooit maken bedacht dat het te zwaar is dus zat ik te overwegen om het boek en de stoffen weg te doen maar iemand zei hij kan ook quolt as you go en toe was het gebeurd. Ik ga hem toch maken voor een bekende en heel misschien staat hij straks ook erg mooi op mijn nieuwe bank.

miekequilt zei

Leuk verhaal! En goed dat je jezelf beloont als je straks met je nieuwe baan begint.

Tilly zei

Wat komt het allemaal bekend voor Mar. Leuk dat je met die quilt gaat beginnen,veel plezier met het eerste huis.
Groetjes Tilly

quiltsathome zei

Haha, wat een leuk (en herkenbaar) verhaal. Ik zal je niet vermoeien met de dingen die ik goed opgeruimd had en dan niet meer weet te vinden ! Maar fijn dat je her boek nu terug gevonden hebt !
Ik heb het boek net gekocht, de quilt stond al op mijn WIM-lijst, maar ik stel het nog even uit.
Ik moet echt eerst nog wat andere dingen afmaken !! Als ik het laatste vaak genoeg tegen mezelf zeg, ga ik het misschien wel doen..... !
Enfin, voorlopig kijk ik lekker even mee en fantaseer wat over stofjes .....